Wednesday, October 7, 2009

kisah udang disebalik cucur

aku macam biasa la. lepas penat dengar lecturer berletiag pasai reservoir condition dan bagaimana nk mengira isipadu hydrokarbon, aku mula melangkah keluar dari kelas dgn kepala yg dah tepu seperti keadaan stesen bas butterworth pada hari minggu yg sesak dgn pendatang asing. semak pala weh!. haha tp aku masih melangkah dgn penuh senyuman kerana destinasi seterusnya selepas kelas adalah gerai cucur udang dekat dgn blok aku. cucur dia ni mmg agak terbaik sbb time kita order tu baru dia nk goreng. mmg makan panas2 la wa ckp lu. meleleh ayag lioq beb.

bila sampai tu. lepas mengenal pasti meja yg kosong dah cuma menyelesakan diri dgn keadaan sekeliling. aku seluk poket aku. ambik kotak rokok sampoerna dah mengoncang2. haram sungguh tinggai sebatang. lalu aku batalkan niat aku nk isap sbb sbtg tu nk reserve lepas makan satgi. plan mau cantik. dok sat, makcik kedai cucur tu mai. dgn ckp loghat utara dia mai tanya aku, adik nk minum apa. aku pon jawab la teh tarik satu. cucug udang seringgit. pastu time makcik tu nk blah, aku panggey balik sbb nk tambah order. "makcik makcik". dia dgn laju beralih pastu kata "makcik? amboi tua sgt ka nk panggey makcik". aku pon jawab "haa kak. tambah kropok lekor seringgit lagi noh". padahai time tu dalam hati aku dok kata "cuih dok berasa muda apa xtaw makcik ni. mujuq aku x mkan lagi. kena la puji satgi tkt dia dok buat deje dok antag cucug aku lewat stgi bodo ja". pastu sambey dok tunggu cucug aku mai aku dok usha la org mai. ada hat mai dgn awek. dgn buat muka megah mcm dia sorg ada awek. kalau lawa xpa la gak. ada gak yg mcm aku, mai mkn lepas kelas sbb aku tgk depa semua pakai kemas smcm dgn kasut tutup siap.

pastu dok sat cucug aku sampai. aku ambik la letak rapat sikit bg mudah makan. yala takut kuah kacang tumpah stgi org kata tak sopan plak kan. pastu aku kelebet punya kelebet cucug tu, aii udang ni ada bahagian ekoq ja. badan dia hilang mana. aku pon heran la. xpa la. dgn niat ingin tahu, time nk bayag tu aku tanya la makcik muda tu td. "makcik awat dalam cucug ni ada ekoq udang ja?". pastu dgn penuh keyakinan makcik tu jawab "ha baik kn makcik? setiap cucug ni makcik boh seekor udang". time tu aku rasa jisim kaki aku dah kurang menjadi suku dari jisim asal. rasa ringan ja nk sepak ja makcik ni. lawak sungguh noh makcik ni? boleh masuk rancangan spontan kot? hahaha

No comments: