Monday, October 12, 2009

perubatan melayu tradisional

mungkin tajuk ni mcm biasa ja kan. yala. melayu kn banyak petua2 perubatan dan kita slalu dengaq contohnya kalau demam, minum ayag nyog muda. kalau angin, minum teh halia. tp tu semua mcm dah biasa sgt. aku teringin jugak menyingkap tentang perubatan mistik nusantara. aku bukan la berpengalaman tp aku ada la jugak dengar pasal benda ni dan kerap membaca artikel2 pasai menatang ni semua. mesti hampa kdg2 penah dok jumpak sorg lelaki kt pasar mlm @ uptown yg diatas mejanya penuh akar kayu dan kadang2 ada seekor burung dlm kotak kaca. mesti biasa kan?

penah anda dengar tentang buluh tumpat, cakar harimau, kemenyan bunian, senduduk putih, raja kayu, delima merah, bulu cenderawasih, buluh perindu, buah kokka dan sebagainya? mungkin ada sesetengah benda ni hampa penah dengaq kn? tp betoi ka benda ni memberi efek seperti sebagai pelindung, penarik, memurahkan rezeki dan sebagainya? aku sendiri xtaw sbb aku rasa benda ni lebih kepada tahyul. kalau nk simpan benda ni sbg koleksi tu ok la tp nk percaya tu mcm payah sikit. ayah aku ada jugak la simpan benda2 aneh ni sbb ayah aku mmg suka benda2 pelik ni. aku penah jmpak la benda2 mcm cakar harimau, bulu cenderawasih dkt rumah aku. pelik kan semua benda ni. dan aku rasa benda ni berbaloi utk sibuat koleksi sbb pada zaman lani, dah payah jumpak dah benda2 "rare" mcmni.

cenderawasih, burung legenda yg bukan sahaja nusantara ni ja yg tau bahkan seluruh dunia dan burung ni juga dikenali sbg "pheonix". betoi ka burung ni habitatnya hanya di langit dan mknnya hanyalah awan dan hanya turun ke bumi ketika ajalnya tiba? mungkin ada yg percaya sbb anda x penah tgk burung ni depan mata mahupun di kaca tv secara hidup2. tp aku dngan mata kepala aku sendiri pernah lihat sekawan burung cenderawasih ni di dalam sangkar di lai huat garden (aku xtaw eja nama dia) dekat dgn asun (utara kedah). menarik kan? dulu aku mcm percaya gak burung ni xleh jumpak hidup2. tp semua tu hanya dongeng semata-mata. menarik kn org melayu ni? banyak kepercayaan dan petua2 yg menarik. lepas ni aku nk ambik phd dlm petua2 melayu tradisional dan alam mistik nusantara. yeah!

No comments: