Saturday, July 25, 2009

communication is a problem?

situasi 1:

nelly dilahirkan di kota yg pesat membangun di tgh2 tanah malaya iaitu kuala lumpur. setelah lama di sana, di berpindah ke utara tanah air kerana mengikut keluarganya. setelah membiasakan diri di pekan kecil bernama jitra, dia telah fasih dengan cara percakapan loghat utara dan mampu berkomunikasi dgn berkesan. jika sesiapa yg tidak mengenalinya mungkin menganggap dia berasal dari kedah.

baru2 ini nelly mula melibatkan diri di dalam dunia alam maya. di sana dia bertemu dgn rakan2 lamanya yg berasal dari kuala lumpur. dirinya kembali berasa seperti dulu. dan dia mula menulis blog. blognya ditulis mengunakan loghat kuala lumpur. dan kawan2nya yg berasal dari jitra mula membaca blognya dan berkata "esh nelly ni dok bajet KL apa xtaw". lalu nelly mula dijadikan bahan dan gosip2 panas. nelly bersedih dan pasrah dgn apa yg berlaku.

situasi 2:

nanad merupakan anak jati pekan jitra. kemudian dia mendapat kerja di Kuala Lumpur. dia dengan semangat yg tidak berbelah bahagi terus hidup di sana menjalani hidup untuk mencari rezeki. disebabkan kerjanya yg memerlukannya berkomunikasi dgn org2 di KL, dia terpaksa belajar loghat KL yg bg org kedah ia tidak sukar untuk dipelajari.

dia terus bahagia di KL dan kadang kala dia pulang ke jitra kampung halamannya untuk berjumpa dgn rakan2 seperjuangannya dulu. oleh kerana terbiasa dgn percakapan di kuala lumpur, dia terlepas kata dgn mengeluarkan loghat kuala lumpur ketika bersembang dgn rakannya. rakan2 nanad menjadikan dia sebagai bahan tawa.


konklusi:

kita tgk situasi pertama dimana org yg berasal dari kuala lumpurberpindah ke jitra. adakah salah dia menggunakan bahasa KL kerana di dalam hatinya mmg bahasa itu yg hadir dalam seluruh jiwanya. dan dia menggunakan bahasa kedah hanya untuk memudahkan komunikasi.

di situasi kedua nanad yg berasal dari kedah dan bekerja di kuala lumpur telah dijadikan bahan kerana bercakap dalam loghat kuala lumpur. adakah salah baginya bercakap dgn loghat KL dan dilabel bajet KL? adakah dia patot dilabel sebagai lupa diri?

aku pon xtaw la. tu semua atas individu kot yg menilai. aku dah 3 thn dok kt jb. kira banyak hidup aku kt jb dari kt jitra. tp aku boleh ja dok ckp kedah lg. habis desperate pon aku ckp bahasa baku. penah sekali aku kena gelak dgn brader kedai makan sbb time order aku terlepas kata pi sebut ayag nyog. pastu dia teruih terpingga2. haha. nmpk sgt dia ni JB tepu. pastu aku sebut ayag kelapa. dia gelak teruih dgn cara aku ckp kelapa yg sgt2 baku dan bukan kelape yg mcm org jb sebut. tp aku rasa tu benda biasa. aku x perlu pon jadi pengecut dan menggunakan loghat jb disebabkan aku malu dgn loghat kedah. rasa semua tu x perlu. yg penting dia paham, aku pon paham. hanya itu yg penting dlm komunikasi. receiver dapat maklumat yg kita nk bg. so xpayah la nk jatuhkan org lain sbb dia x gunakan bahasa seperti bahasa apa yg hampa guna. kn?

6 comments:

nardo nerdo said...

haishh awt nma aku

kucinglipat said...

haha dah hg nak sgt ada nama hg. aku boh la hg sebagai budak yg dok bajet kl. hahahaha

sillybilly said...

hahahaha.
nelly ni hang nak kata kat budak metal mana?
tasya kata dy baca kat komen kawan bek hang yg mulot pelaq tuh? hahahaha.
nasib ak lahir kat kl, membesar kat negeri kesayangan hang yg melahirkan hang yg terlebey bijak neh.
hahaha

kucinglipat said...

hahaha. tudia terasa dah. hahaha. mcm aku kata kt komen qawi la. aku xdak niat nk kata kt hg pon eh. PENAH pikiag pasai hg. tp nk terasa ambik la. aku x rugi apa pon. hahhaa

sillybilly said...

hahahaha ak tak terasa aih haram, ak kata org kata ni hang kata kat aku.
ang boleh rasa yg ak terasa ka hahahaha.
boleh mampoih dengan hang ni.

kucinglipat said...

ayat hg tu pon dah taw hg terasa. "nelly ni hang nak kata kat budak metal mana?". hahaha. tlg baca ulasan aku bg habis kot. aku x kata apa pon kot. aku x perli sapa pon. sapa yg x open dan jenis dok negeri depa ja kot yg dok kata mcm tu. aku bukan mcm tu kot? haha. baca bg habis noh jgn dok terasa x tentu pasai. XD